Hyperventilasjon – er det normalt?

IMG_0380

Du står på fergen i halvmørket i en fjord i Hardanger. For å starte på en av verdens flotteste triathlon – Isklar Norseman Xtreme Triathlon. Du hopper fra fergen, fire meter ned til det iskalde vannet i fjorden. Vannet holder 10 grader. Du starter umiddelbart å puste raskere enn normalt. Det kalles Hyperventilasjon.

 

Normalt, når du sitter i sofaen hjemme, puster du med en frekvens på 10-15 ganger i minuttet. Puster du raskere enn dette, kalles det hyperventilasjon. Hyperventilasjon er en normal reaksjon når kroppen plutselig blir utsatt for kaldt vann. Det kalles «kuldesjokk» på norsk. Det er en form for forsvarsmekanisme. Forskerene er ikke helt sikker på hvorfor det skjer. Men vi vet at det i enkelte tilfeller kan være farlig. Fysiologisk varer denne hyperventilasjonen normalt et par minutter. Men sammen med litt panikk eller dårlige svømmeferdigheter kan denne hyperventilasjonen vare mye lenger. Og dette er farlig. Hyperventilasjon over lenger tid kan føre til bevistløshet.

Hva kan du gjøre for å unngå dette?

Den direkte responsen på kulde kan du gjøre lite med. Du vil puste raskere uansett. Men den forlengede hyperventilasjonen, den som er påvirket av angst og panikk, den kan du trene deg til å unngå.

En av de gode tingene du kan gjøre før en konkurranse i kaldt vann, er å tilvenne kroppen. Ved å utsette den gradvis for kaldt vann. Legge noen av treningene til kaldt vann. (1) Det vil være en særdeles god investering. Vi vet at mange av deltagerne på årets Norseman trente i kaldt vann. I tillegg satt vi opp «dusjer» med kaldt vann på fergedekket på vei ut til starten i Hardangerfjorden.  De aller fleste deltagerne benyttet disse. Hensikten var å starte noe av den fysiologiske hyperventilasjonen under kontrollerte former på fergedekket. For dermed å gjøre det tryggere å hoppe i vannet.

På trening bør du gå gradvis ned i vannet for å tilpasse kroppen. Ikke hoppe rett uti. Du kan i tillegg være veldig bevisst på hvordan du puster. En måte å motvirke hyperventilasjon på, er å fokusere på pusten. Tenk at du skal puste rolig og kontrollert. Du vil klare det etterhvert.

 

 

1 : Tipton, et.al.  «Habituation of the initial response to cold water immersion in humans: a central or peripheral mechanism?» J Physiol. 1998 Oct 15; 512(Pt 2): 621–628.

 

Tags

jmelau Written by:

Comments are closed.