Svømming i basseng – Litt om sikkerhet

Det er høysesong for å svømme innendørs. Nå skal teknikken finslipes før utendørssesongen starter om noen måneder. Innendørssvømming er hyggelig og sosialt.

Noen av mine hyggeligste triatlonminner er fra badstua på Stinta Skole i Arendal. Der samlet vi oss etter hver svømmetrening i den nyoppstartede triatlonklubben i Arendal. I en fellesbadstu for Gutter og Jenter, der vi delte treningstips, erfaringer gode og dårlige råd. Og en ikke ubetydelig andel røverhistorier. Det var slett ikke sjeldent at tiden i badstuen oversteg bassengtiden. Når jeg ser tilbake på det i dag, ser jeg en helt klar sammenheng mellom tiden i badstu, tiden i basseng og plassering på resultatlistene. Det er nok det man kaller en omvendt proporsjonal kurve.

Svømming1

Tidligere har jeg skrevet litt om sikkerhet og svømming utendørs. Jeg har litt erfaring med dette. Både fordi jeg har jobbet med redning som profesjonell i flere år. Men også fordi jeg er triatlet og elsker å svømme.

Men hva bør du tenke på når du svømmer innendørs i et basseng?

  1. Svøm aldri alene.

Antakelig så er ikke dette noe problem. De fleste basseng i Norge er ganske overfylte. Men enda viktigere – er det noen som følger med på de som svømmer? Det er krav til at det skal være badevakter i offentlige bad. Men det er også krav til dette når triatlonklubben din leier svømmehallen for å trene. Ha alltid en person på land som følger med.

  1. Hva og hvor er nødutstyret i bassenget?

Bli litt kjent med nødutstyret der du svømmer. Hvor er beste inngang for ambulanse? Er det en nødutgang? Hvor er hjertestarteren? Hvor er førstehjelpskofferten? Hvor er nærmeste telefon? Når det skjer en alvorlig hendelse, kan det være DEG som må trå til for å hjelpe.

 

  1. Si ifra hvis du skal svømme under vann.

Av og til trener jeg på å svømme under vann. Enten det er å svømme en bassenglengde under vann, eller at jeg trener livredning. Si da ifra til badevakten, slik at hun kan holde ekstra øye med deg.

  1. Lær deg HLR

Å lære seg HLR (Hjerte-Lunge-Redning, eller gjenopplivning på godt norsk) er noe av det viktigste du kan lære deg. Dette gjelder ikke bare for å være i ett basseng. HLR er en viktig ferdighet i dagliglivet generelt. Med mange års erfaring, vet jeg at vi som profesjonell har liten sjanse til å redde noen med hjertestans, hvis ikke de som er tilstede har startet HLR før vi kommer. Det redder liv!HLR_Foto_03

HLR kan du lære mange steder. Både Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Norsk Luftambulanse med flere. Alle følger de samme retningslinjene. Dette gjør at du kan være sikker på at du lærer det etter de siste oppdaterte retningslinjer og metoder. For å oppdatere deg eller for å finne en godkjent kursholder – sjekk sidene til Norsk Resuscitasjonsråd www.nrr.org

I det siste har det vært mye medieomtale om at man ikke blir veiledet i innblåsninger hvis man ringer 1-1-3. Jeg vil presisere at ved spørsmål om drukning er det VELDIG VIKTIG at man også gjør innblåsninger! Det er forskerene helt enige om.

  1. Lær deg Livredning

Livredning i vann er ferdigheter som alle triatleter bør ha. Du kan gå kurs hos Norsk Livredningsselskap (livredning.no) eller Norges Svømmeforbund. Det er også flere kursholdere samt en del profesjonelle aktører.

Alle som skal ha oppsyn med folk i basseng, bør ha Livredningsprøven. Denne består av :

  • hoppe basseng fra tre meters høyde
  • svømme 50 meter
  • svømme 200 meter, hvorav 100 meter på rygg og 100 meter på mage
  • hente opp livredningsdukke fra 3,5 meters dyp og ilandføre dukken minst 30 meter
  • de ovennevnte aktivitetene må skje innen 10 minutter
  • gjennomføre korrekt hjerte-/lungeredning på Anne-dukke umiddelbart etter innkomst fra ilandføring
  • gjøre rede for prinsipp om forlenget arm
  • kjenne til alarmplanen i svømmehallen

(Merk at det finnes litt forskjellige varianter av Livredningsprøven. Men dette er essensen)

Jeg anbefaler alle klubber til å arrangere Livredningskurs for medlemmene sine! Da kan man stille med godkjente vakter på egne treninger. Det vil være en trygghet for alle. På et Livredningskurs lærer man også førstehjelp.

MM_Swim

  1. Tren

Noe av det aller viktigste, er at man jevnlig trener på hva man har lært. Det kan gjøres på mage måter. Det kan også være i varierte former og lengder.

Nesten hver eneste gang jeg er i svømmehallen, trener jeg elementer av Livredning. Det kan være så enkelt som å dykke ned til det dypeste i bassenget. Men det kan også være en liten øvelse der jeg henter en treningskamerat med ”problemer” i vannet, ilandfører han til bassengkanten, får han opp av bassenget og legger han i stabilt sideleie på land. En forholdsvis enkel, men svært fornuftig måte å repetere ferdighetene på. Du kan lett lage andre øvelser, både små og store. Husk å si ifra til badevakt og andre at dere trener!

Å øve kan også være å diskutere førstehjelp og livredning med treningskompiser i badstu eller garderobe. Slikt lærer man mye av, samt holder kunnskapen ved like.

”Hvordan var det igjen? HLR, var det ikke 30 kompresjoner og 2 innblåsninger”?

Her er forslag til noen momenter du kan og bør trene på :

  • Dykke til bunn av bassenget.
  • Ilandføre en treningskamerat som er bevisstløs
  • Hente en livredningsdukke på bunn av bassenget
  • Få en person fra vannet og opp på bassengkanten (Dette er vanskelig hvis du ikke vet hvordan du gjør det! Tren!)
  • Stabilt sideleie
  • HLR
  • Kikke på alarmplanen til svømmehallen der du er
  • Hvor er nærmeste telefon? I en svømmehall er det mindre vanlig å ha mobiltelefon. Hvor er det en fasttelefon og hvordan virker denne? (Må du for eksempel trykke 0 først for å få «linje ut»?)

Gjør en eller flere av disse når du er i bassenget – det er svært verdifullt!

Jeg har selv tatt alle foto i dette innlegget.

Tags

jmelau Written by:

Comments are closed.